personbil-automat-banner

PERSONBIL

Personbil-Page-Image

Mer än 80 procent av nybilsförsäljningen i Sverige idag är automatväxlade bilar och i många familjer finns inte längre någon manuellt växlad bil. Mårtens trafikskola har därför medvetet valt att utbilda på automatväxlad bil. Vill man några år senare ta ett manuellt körkort behövs bara ett godkänt körprov.

Med automatväxlad bil har eleven lättare att fokusera på vad som är viktigt i trafiken, sådant som planering och tolkningar av olika situationer. Dessutom går utbildningen fortare när man slipper manövrera växelspak och kopplingspedal, vilket leder till att körkortsutbildningen blir billigare för eleven. Det är också miljövänligare med mindre utsläpp som följd.

Lektionerna är 70 minuter och kostar 1200 kr. Trafikskolan erbjuder en tjänst där eleven själv väljer var den vill bli upphämtad eller lämnad, på valfri plats och utan extra kostnad (max 10 minuter från trafikskolan).

Det finns två obligatoriska riskutbildningar som måste vara gjorda innan teori-och körprov. Riskutbildning del 1 är teoretisk (riskettan) och görs på Mårtens trafikskola.

Del 2 är praktisk och görs på Gillingebanan. Den bokas på gillinge.se och kräver att eleven kan manövrera bilen obehindrat i minst 70 km/h. För att övningsköra behöver du ett körkortstillstånd och det ansöker du om på Transportstyrelsen.se